Deze website maakt gebruik van cookies

We gebruiken cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services.

Noodzakelijk
Statistieken
Marketing

“80% van onze werknemers deed mee met het PMO”

“Het Preventief Medisch Onderzoek wat TIGRA bij ons heeft uitgevoerd, heeft tot mooie vervolgstappen geleid”. Dirk Spoor, directeur bij Rederij Doeksen, heeft in zijn vorige functie als hoofd P&O begin 2020 het Preventief Medisch Onderzoek (PMO) aangeboden binnen Rederij Doeksen. Nu een jaar later blikken we terug op dit PMO en gaan we met hem in gesprek over wat ze met de resultaten hebben gedaan.

“Eind 2019 begon de opstart van het PMO”, zo begint Dirk Spoor te vertellen. “Ik werkte destijds als hoofd P&O en binnen die functie heb ik het duurzame inzetbaarheidstraject opgezet. We hebben door de jaren heen wel wat losse dingen gedaan, maar nooit echt een gedegen PMO aangeboden. We vinden de duurzame inzetbaarheid van onze werknemers erg belangrijk. We zijn in zee gegaan met TIGRA als uitvoerder van het PMO.”

“We ervaarden twee categorieën, enthousiaste en afwachtende, werknemers”

 Het bedrijf had destijds zo’n 350 werknemers in dienst, waarvan toch wel meer dan 80% heeft deelgenomen aan het PMO. “Dat was een serieuze deelname, waar we erg blij mee waren.” Toch was niet iedereen enthousiast in het begin. “Wij ervaarden twee categorieën werknemers. Mensen die meteen enthousiast waren om deel te nemen en mensen die eerst de kat uit de boom keken. De laatste groep had zorg dat wij als werkgever de individuele resultaten zouden ontvangen. Toen er wat meer duidelijk werd en de eerste deelnemers hun positieve ervaringen deelden, volgden er meer. Ook toen de testen eenmaal begonnen waren, gonsde het door het bedrijf. Dat was een goed teken. Daaruit volgden nog heel veel aanmeldingen.”

De resultaten

“We hadden eigenlijk geen idee wat de groepsresultaten zouden zijn”, aldus Spoor. “Er kwam niet echt iets geks uit de resultaten naar voren gelukkig. Al merken we wel dat een goede mentale gezondheid steeds belangrijker wordt. Wij hebben relatief veel jongeren in dienst, maar daarentegen ook veel ouderen. En die hebben toch vaak wat meer klachten. Dit kwam ook wel uit de resultaten van het PMO naar voren.”

“TIGRA heeft met het PMO een goede 0-meting gegeven wat betreft duurzame inzetbaarheid. Dit onderwerp komt daardoor standaard terug in onze jaargesprekken. Zo blijft het ieder jaar top-of-mind.” Rederij Doeksen heeft naar aanleiding van de uitkomsten van het PMO verschillende vervolgstappen gezet. Zo bieden ze geen ongezonde voeding meer aan in de kantine en is er meer aandacht voor een goede nachtrust. Daarnaast vergoeden ze grotendeels de sportabonnementen en bieden ze allerlei andere vormen van hulp aan. Zo hebben verschillende werknemers bijvoorbeeld een leefstijlcoach gekregen naar aanleiding van de uitslag en het advies van TIGRA. Het PMO, als onderdeel van het duurzame inzetbaarheidstraject, heeft in combinatie met andere dingen binnen dit traject voor deze aanpassingen gezorgd.

Samenwerking met TIGRA

Het PMO bij Rederij Doeksen werd uitgevoerd door TIGRA Leeuwarden. Spoor en zijn collega’s zijn erg te spreken over de uitvoer van dit PMO. “De professionals van TIGRA waren betrokken, goed geïnformeerd en betrouwbaar. We vonden het erg professioneel en heel plezierig. Dat heb ik van iedereen teruggekregen. Alles werd heel zorgvuldig gedaan en alles was goed voorbereid. Niets op aan te merken. Ook de rapportages van TIGRA waren helder en uitgebreid.”

“Je moet een PMO echt structureel aanbieden”

“We wilden eigenlijk dit jaar weer een PMO aanbieden, maar dat is nu met COVID-19 niet gelukt. Hopelijk zitten we in 2022 weer in normaal vaarwater en kunnen we dan de uitvoer van een PMO weer oppakken. Het helpt namelijk niet om dit eenmalig te doen. Je moet dit echt structureel gaan aanbieden. Dat kun je ook echt iets met de resultaten doen en de duurzame inzetbaarheid binnen je bedrijf behouden en vergroten.”

Wil jij een PMO aanbieden binnen jouw bedrijf? Vraag hier vrijblijvend een offerte aan.