Wees verzuim voor: “Bedrijfsfysiotherapie in company is echt van meerwaarde”

Laagdrempelige begeleiding voor jouw werknemers bij lichamelijke klachten of goede voorlichting op de werkplek. Dat wil jij als werkgever toch ook? Bedrijfsfysiotherapie in company is het ideale product hiervoor. Een adviseur van TIGRA die wekelijks/maandelijks een aantal uren binnen jouw bedrijf aanwezig is om vragen te beantwoorden, een ronde door het bedrijf te maken of die een voorlichting geeft. Caparis is zo’n bedrijf wat al drie jaar bedrijfsfysiotherapie in company via TIGRA heeft. Sytske van Lindonk van Caparis vertelt over hun ervaringen.

 “Via ‘Caparis in beweging’ bij sportstad Heerenveen zijn we in aanraking gekomen met TIGRA”, zo begint Sytske te vertellen. Ze is werkzaam op het productiebureau van Caparis binnen Drachten en Heerenveen en werkt een aantal uren per week als preventiemedewerker. “We zochten kennis en kunde van buitenaf en Bedrijfsfysiotherapie in company van TIGRA was precies wat we zochten. We zagen de populatie binnen Caparis ouder worden wat meer fysieke klachten met zich meebracht. Daar wilden we iets aan doen. Eén keer in de maand op maandag komt Wilfred van der Zee van TIGRA twee uren bij ons in het bedrijf.”

Opzet bedrijfsfysiotherapie

“Het bevalt ons ontzettend goed zo structureel een adviseur binnen Caparis. Wilfred komt altijd eerst even bij mij langs om wat dingen door te spreken. Daarna maakt hij een ronde door het bedrijf. Werknemers kunnen gedurende de maand aangeven dat ze hulp willen van Wilfred als hij weer bij ons is. Ik stel een lijst samen en hij werkt deze lijst af. Soms loop ik even mee, maar vaak gaat hij alleen. Hij kent het gebouw ondertussen zo goed dat hij zich prima redt.”

“Een stukje aandacht is al de helft van het probleem”

“Als hij zijn ronde klaar heeft, brengt hij weer bij mij verslag uit. Hij bespreekt met mij wat hij tegen is gekomen. Het is dan mijn taak om verder actie te ondernemen op de dingen die hij geconstateerd heeft. Soms zijn er wat minder aanmeldingen en doet hij een grote uitgebreide ronde langs iedereen. Werknemers kunnen hem aanschieten en vragen stellen.”

Aandacht

De werknemers van Caparis vinden deze maandelijkse aandacht erg fijn. “Ze hebben het idee dat ze worden gehoord”, zo vertelt Sytske. “Wilfred zet een stoel goed en vertelt hoe ze dit in het vervolg zelf ook kunnen doen. Een stukje aandacht is al de helft van het probleem. De volgende keer dat hij er is, doet hij ook een stukje nazorg. Vraagt hij even aan de werknemers waar hij vorige maand was geweest of alles nog goed is. Dit wordt ook enorm gewaardeerd, dat hij ook weer even belangstelling aan hen toont. Het unieke en fijne aan Bedrijfsfysiotherapie in company is dat telkens dezelfde persoon komt. De werknemers leren hem kennen en hij leert het bedrijf kennen.”

Preventieve meerwaarde

“Bedrijfsfysiotherapie in company is echt van meerwaarde! Je bent preventief altijd een stap voor. Anders werken mensen door tot het niet meer kan en melden ze zich ziek. Nu melden ze zich direct bij lichte klachten. Soms is het een wijziging aan de stoel wat de klachten kan verhelpen. Wilfred geeft bijvoorbeeld aan dat een stoel niet goed of geschikt is. Ik heb dan een goede onderbouwing om iets te regelen, want de deskundige heeft aangegeven dat er een nieuwe stoel moet komen. Dat helpt heel erg om dingen binnen het bedrijf voor elkaar te krijgen.”

“Iedereen moet klachtenvrij tot zijn pensioen kunnen doorwerken”

De meerwaarde is groot voor Caparis zo vertelt Sytske: “Je werkt aan de houding van mensen. Hoe ze staan, zitten en werken. Een behoudt voor het lichaam. Iedereen moet langer doorwerken en dit wil je zo klachtenvrij mogelijk volhouden. Een goede werkhouding, zithouding en bijvoorbeeld regelmatig staan. Dat zijn dingen die we eruit hebben gehaald. We zijn echt preventief bezig. Ook geeft Wilfred bijvoorbeeld mensen oefeningen mee en als ik dan door de gangen loop, zie ik mensen ook echt die oefeningen doen. Dus het helpt echt!”

Ook ten tijde van het coronavirus kwam Wilfred gewoon eens per maand op maandag bij Caparis op bezoek. Uiteraard met de juiste maatregelen zoals goed afstand houden, de juiste hygiënemaatregelen en het dragen van een mondkapje. “Hierdoor konden we gelukkig gebruik blijven maken van zijn expertise”, aldus Sytske.

Wilfred is inmiddels bekend binnen Caparis en met zijn blauwe TIGRA kleding valt hij altijd op als hij aanwezig is. “Het leuke is dat hij met andere ogen naar een afdeling kijkt. Als hij door de gang loopt en hij ziet een lange man krom staan aan een te lage tafel, stapt hij er direct op af. Hij zet de werkplek bijvoorbeeld op twee pallets en de man hoeft niet meer krom te staan tijdens het werk. Zulke kleine aanpassingen kunnen het soms zijn. Hij gaat het gesprek aan met mensen en wijst ze op dingen. Dat is leuk! Zulke dingen krijg je er zomaar bij!

Is bedrijfsfysiotherapie ook iets voor jouw organisatie? Neem contact met ons op of vraag vrijblijvend een offerte aan.