Deze website maakt gebruik van cookies

We gebruiken cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services.

Noodzakelijk
Statistieken
Marketing

Werkplekonderzoek vs werkplekcheck

Wat is het verschil en wanneer zet je welke dienst in?

Heb jij werknemers met lichamelijke klachten die ontstaan of verergeren op de werkplek? Dan kan het zijn dat de werkplek niet goed is ingesteld. Of dat de werknemer de verkeerde werkhouding aanneemt. Om te voorkomen dat de werknemer gaat verzuimen, is het verstandig om een Adviseur Arbeid & Gezondheid mee te laten kijken op de werkplek. Maar wanneer zet je nou een werkplekonderzoek in? En wanneer een werkplekcheck? En wat is dan een werkplekonderzoek light of een online werkplekcheck? In dit blog leggen we je dit precies uit. Zodat jij weet welke dienst voor jouw werknemer het beste werkt.

Werkplekonderzoek

Wat is het?: Tijdens het werkplekonderzoek brengt de Adviseur Arbeid & Gezondheid de balans van de werkbelasting en dat wat de werknemer daadwerkelijk kan in kaart. Bij een werkplekonderzoek kijkt de adviseur naar de werkzaamheden en loopt hij met werknemer op de vloer mee. Hij geeft adviezen welke gedragsverandering de werknemer toe kan passen. Pas daarna kijkt hij welke hulpmiddelen eventueel nodig zijn waardoor de werknemer zijn werk zonder of met minder klachten kan uitvoeren.

Waar wordt het uitgevoerd?: Het werkplekonderzoek vindt altijd op de eigen werkplek plaats.

Voor wie?: Individuele werknemers met fysieke klachten die ontstaan of verergeren op de werkplek.

Advies: De Adviseur Arbeid & Gezondheid geeft advies over de inrichting van de werkplek en de verdeling van de werkdruk en de werktaken. Hoe kan de werknemer zorgen voor voldoende afwisseling tussen zitten en bewegen?

Wat is het voordeel?: Dossieropbouw voor verzuim of re-integratie.

Rapportage: Een belangrijk onderdeel van het werkplekonderzoek is de uitgebreide niet-medische rapportage, zodat de werknemer alle tips, adviezen en aanpassingen later nog een keer rustig door kan nemen.

Het werkplekonderzoek kan uitgevoerd worden binnen de industrie, bij chauffeurs en bij beeldschermwerkers. In het blogartikel Werkplekindustrie, wat levert het mij op? staat uitgebreid beschreven hoe het werkplekonderzoek binnen de industrie eruit ziet.

Werkplekonderzoek light

Wat is het?: De tweede variant is het Werkplekonderzoek light. Dit wordt om dezelfde redenen ingezet als een Werkplekonderzoek. Het grote verschil is de eindrapportage. Bij een Werkplekonderzoek light wordt geen eindrapportage gemaakt. De werknemer kan zelf aantekeningen maken en de tips en adviezen opschrijven, maar ontvangt geen rapportage achteraf.

Werkplekcheck

Wat is het?: Een werkplekcheck wordt voor de hele afdeling ingezet. Het meubilair van alle beeldschermwerkers wordt in één keer juist ingesteld. De adviseur Arbeid & Gezondheid is 10 á 15 minuten per werknemer bezig. Vaak wordt de werkplekcheck ingezet na een verhuizing of na de aanschaf van nieuw meubilair.

Waar wordt het uitgevoerd?: Op de hele afdeling, bij alle werknemers individueel.

Voor wie?: De werkplekcheck wordt preventief voor alle beeldschermwerkers ingezet.

Advies: Hoe stel je de bureaustoel, het bureau, het beeldscherm, toetsenbord en muis ergonomisch in?

Wat is het voordeel?: De hele afdeling is in één keer juist ingesteld.

Rapportage: De werknemers ontvangen als reminder het werkplekpaspoort. Hierin staan de belangrijkste instellingen kort vermeld. De HR-manager ontvangt een niet-medische rapportage op afdelingsniveau.

Online werkplekcheck

Wat is het?: De meest simpele check is de Online werkplekcheck. In een 45 minuten durende videocall geeft de Adviseur Arbeid & Gezondheid advies over het instellen van de thuiswerkplek en eventuele hulpmiddelen.

Waar wordt het uitgevoerd?: Online. De werknemer is op zijn thuiswerkplek.

Voor wie?: Werknemers met klachten op hun thuiswerkplek. Of als inventarisatie voor de aanschaf van nieuw meubilair.

Advies: Hoe stel je de bureaustoel, het bureau, het beeldscherm, toetsenbord en muis van de thuiswerkplek zo ergonomisch in?

Wat is het voordeel?: De online werkplekcheck is laagdrempelig voor de werknemer. Het is een snelle actie waardoor de werknemer direct verlichting ervaart.

Rapportage: De werknemer ontvangt geen rapportage.

Artikel geschreven door Dimphy Roozeboom

Dimphy Roozeboom is werkzaam als adviseur Arbeid en Gezondheid bij TIGRA Twente en deelt via deze blog haar ervaring. Wil je meer informatie? Neem contact op met Bert Nijendijk via twente@tigra.nl of 053 303 00 01.