Op 10 september 2022 beklimmen 22 collega’s van TIGRA de Stelvio in Italië. Deze berg telt 48 haarspeldbochten die de deelnemers naar de top op 2758 meter brengt. Ze doen dit voor het goede doel: De CliniClowns. Van tevoren hebben ze sponsoren gevraagd geld te doneren om op deze manier hun individuele uitdaging en het goede doel te steunen. In dit artikel gaan we met Eric-Jan van Helmond in gesprek over het ontstaan van dit idee.
Eric-Jan van Helmond is vestigingseigenaar van TIGRA Utrecht/Amersfoort en voert als adviseur Arbeid en Gezondheid de dienstverlening van TIGRA uit. In 2008 is hij door privéomstandigheden in het ziekenhuis in contact gekomen met de CliniClowns. Hij zag wat de CliniClowns voor positieve impact hadden op de kinderen die in het ziekenhuis lagen. Dit is hem tot op de dag van vandaag bijgebleven.
Het toeval wil dat in 2012 vanuit de CliniClowns een aanvraag bij TIGRA Utrecht werd gedaan voor het opleiden van ergocoaches. “Ik wilde graag iets voor ze terugdoen, dus heb onderaan de offerte het bedrag van €0,- gezet”, zo vertelt Eric-Jan. “Ik zag het als een gift voor het goede doel. Zo zijn we vanuit TIGRA eigenlijk met de CliniClowns in aanraking gekomen en hebben we de eerste dienstverlening bij ze uitgevoerd.”
“Tijdens de coronapandemie heb ik weer contact met ze gezocht voor het aanbieden van onze thuiswerkinterventies. We hebben toen een Webinar dynamisch thuiswerken voor ze verzorgd. Vanuit hen zochten ze een tijdje later weer contact met ons voor het uitvoeren van een Preventief Medisch Onderzoek (PMO). Ze hebben toen voor ons gekozen en dit PMO hebben we bij ze uitgevoerd. Zo wisten we elkaar goed te vinden. Ik heb korte lijntjes met de contactpersonen en de samenwerking is erg fijn.”
“Toen kreeg ik vanuit hen een e-mail met informatie over de Alpentocht. Is dit niet iets voor jullie om aan mee te doen, vroeg de contactpersoon mij. Ik heb me erin verdiept en het leek me wel wat. Toen er vanuit TIGRA Beheer een geldpotje vrijkwam, viel eigenlijk alles samen. Het is natuurlijk een hele onderneming. Ik heb op de TIGRA-dag een balletje opgegooid en iedereen was enthousiast. Zo is het eigenlijk begonnen.”
Elk jaar vindt de Alpentocht ergens anders plaats. Dit jaar is het de Stelvio in Italië die bedwongen gaat worden. Dit kunnen de deelnemers fietsend, lopend of hardlopend doen met een afstand van 18 of 24 kilometer. Iedere deelnemer moet zelf sponsorgeld ophalen voor deelname en daarnaast natuurlijk fanatiek trainen.
Vanuit verschillende TIGRA vestigingen wordt hieraan meegedaan. “Het leuke is ook het vooraf samen trainen”, aldus Eric-Jan “Er zijn verschillende trainingsgroepjes. Zo heb je fietsgroepjes en wandelgroepjes. Er wordt vanuit de verschillende TIGRA vestigingen samen getraind. Dat is super leuk, want zo sta je als netwerk veel met elkaar in contact en krijg je echt een teamgevoel.”
Op de vraag of ze er al klaar voor zijn geeft Eric-Jan een eerlijk antwoord. “We trainen veel, maar moeten echt nog wel de nodige kilometers maken. Nu zijn we er nog niet klaar voor, maar gelukkig hebben we nog even. We hebben er nu al wel onwijs veel zin in!”
Wil jij het team van TIGRA sponsoren? Dat kan! Ga hiervoor naar: https://www.alpentocht.nl/2022/deelnemers/team/tigra.