Deze website maakt gebruik van cookies

We gebruiken cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services.

Noodzakelijk
Statistieken
Marketing

Je werknemers fit houden voor de toekomst

“Een Preventief Medisch Onderzoek (PMO) is een mooie manier om te zien hoe het met de gezondheid van je medewerkers gesteld is in relatie tot het werk”, zo vertelt Sabine Lagerwij, HR Business Partner, van Smurfit Kappa Hexacomb enthousiast. TIGRA is gestart met de uitvoer van de PMO’s binnen dit bedrijf en naar aanleiding daarvan gingen we met Sabine in gesprek over de opzet en voorbereiding van zo’n PMO.

Smurfit Kappa Hexacomb is aangesloten bij de FCB Kartonnage- en flexibele verpakkingen branche. Deze branche stimuleert de aangesloten bedrijven om meer te doen met duurzame inzetbaarheid. “Er zijn genoeg redenen om met duurzame inzetbaarheid aan de slag te gaan. Voor u als werkgever kan het bijdragen aan een lager ziekteverzuim, een hogere productiviteit en een sterk imago van uw bedrijf. Werknemers kunnen door in hun eigen duurzame inzetbaarheid te investeren hun arbeidsmarktpositie versterken, gezond en vitaal blijven en hun werkplezier vergroten”, zo staat er op de website van de branche geschreven.

Vitaal Verder

Sabine Lagerwij is sinds 2016 verantwoordelijk voor alle HR zaken binnen Smurfit Kappa Hexacomb. Ze houdt zich bezig met alles wat met personeel te maken heeft. Drie jaar geleden is binnen het bedrijf een Preventief Medisch Onderzoek gedaan en nu na drie jaar vonden ze het tijd om dit nog eens te doen. ‘Vitaal verder’ is de naam die FCB  heeft gegeven aan alle activiteiten die binnen het aanbod van duurzame inzetbaarheid vallen, waaronder ook het PMO van TIGRA, die vanuit FCB ook wel de vitaliteitschecks worden genoemd.

“De samenwerking met TIGRA verloopt erg goed”

Sabine kwam op die manier in contact met TIGRA-directeur Leo Wijnsma. Ze hadden een goed gesprek, waarna TIGRA werd gekozen als de partij om de uitvoer van dit PMO te doen. “De professionaliteit van Leo, maar tegelijk de relaxte sfeer die er was tijdens het gesprek bezorgden me direct een goed gevoel”, zo vertelt Sabine. “De samenwerking verloopt erg goed. Het contact met TIGRA is prettig. Er wordt snel gereageerd op mijn vragen. Ik heb er een goed gevoel over dat het PMO weer een succes wordt.”

Aan het enthousiasme binnen het bedrijf geen gebrek. “We hebben een vooraankondiging gedaan tijdens een kantine sessie en daarna naar iedereen een brief gestuurd. We hebben in totaal een kleine 75 medewerkers aangeschreven en maar 5 afmeldingen gehad. Een opkomst van bijna 94%. Echt ongelooflijk!”

Analyse

Sabine is benieuwd naar de resultaten van dit PMO, die worden gepresenteerd in het overzichtelijke NES dashboard. “Wat zijn aandachtspunten waar we iets mee moeten doen? Op basis hiervan gaan we voor de komende jaren weer een plan maken. Drie jaar geleden kwam er bijvoorbeeld uit het onderzoek dat er bijna geen groente en fruit werd gegeten. Naar aanleiding hiervan zijn we werkfruit gaan aanbieden. Verder stimuleren we gezonde voeding en lunchwandelingen. We proberen dus daadwerkelijk iets met de resultaten te doen.”

“Zonde om het budget van FCB voor PMO niet te gebruiken”

Het is wettelijk verplicht om eens in de zoveel tijd je werknemers een PMO aan te bieden. “Afgezien van het feit dat het verplicht is, is het een mooie manier om je medewerkers een check-up te laten doen om te kijken hoe het gesteld is met de gezondheid in relatie tot werk. Er wordt van werknemers gevraagd om langer door te werken, maar dit wil je graag in goede gezondheid. Om preventief hierop in te spelen, kun je ook nog eens kosten besparen, want een verzuimende werknemer is ontzettend duur. Dan kan zo’n onderzoek wel uit. Ik heb het idee dat nog niet veel bedrijven binnen de FCB Kartonnage- en flexibele verpakkingen  branche gebruik maken van het budget van FCB voor dergelijke onderzoeken. Dit is echt zonde. Je wilt mensen fit houden voor de toekomst!”