Deze website maakt gebruik van cookies

We gebruiken cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services.

Noodzakelijk
Statistieken
Marketing

Goed werkgeverschap in beweging: hoe AB Texel inzet op duurzame inzetbaarheid met een online PMO

Met ruim 2000 medewerkers in Nederland staat AB Texel dagelijks voor de uitdaging om mensen in een dynamische logistieke omgeving gezond, gemotiveerd en inzetbaar te houden. In een sector waarin medewerkers letterlijk onderweg zijn, is het organiseren van interventies zoals een Preventief Medisch Onderzoek (PMO) allesbehalve vanzelfsprekend. Toch zette AB Texel begin 2025 een belangrijke stap: een online PMO in samenwerking met TIGRA.

Wat deze stap bijzonder maakt? Het is een invulling van goed werkgeverschap, praktisch én passend binnen de logistieke realiteit.

 

Duurzame inzetbaarheid als kern van goed werkgeverschap

Johanna Brandsma, HR-manager bij AB Texel, benadrukt dat het bij duurzame inzetbaarheid niet alleen draait om het voorkomen van ziekte of het voldoen aan wetgeving. “Voor ons staat het eigenlijk synoniem aan goed werkgeverschap,”stelt ze. “Als je een goede werkgever wilt zijn, besteed je aandacht aan de inzetbaarheid en gezondheid van je medewerkers. Niet alleen curatief of preventief, maar vooral ook amplitief: bijdragen aan werkplezier en aan het feit dat medewerkers gewoon goed hun werk kunnen doen.”

Met het vitaliteitsprogramma AB Fit biedt AB Texel al interventies zoals stoppen met roken, hulp bij schulden of deelname aan het fietsplan. Maar Johanna wilde een volgende stap zetten: “Een PMO stond al een tijdje op ons wensenlijstje. De uitdaging hiervan zat in de uitvoering met collega’s die altijd onderweg zijn maar wij vonden het belangrijk dat we ook op dit vlak als werkgever verantwoordelijkheid nemen.”

 

De uitdaging van de logistieke sector: onderweg, verspreid en lastig te plannen

De context van AB Texel maakte een klassiek, fysiek PMO praktisch onmogelijk. “Onze medewerkers zijn continu onderweg. Je kunt ze niet zomaar uitplannen voor een PMO op locatie. Dat kost niet alleen geld, het is ook gewoon ingewikkeld te organiseren.” Johanna lacht: “Ik had nog wel een idee voor een PMO-bus bij een tankstation met een kop koffie erna. Maar uiteindelijk was de online variant gewoon veel realistischer als een eerste meting.”

Een online PMO bood dé oplossing: laagdrempelig, flexibel en haalbaar. “Het paste bij onze situatie. Het enige wat je nodig hebt is tijd en een device. Dat maakt het voor iedereen uitvoerbaar, ongeacht waar je bent.”

 

De eerste keer: leerzaam en veelbelovend

Hoewel het de eerste keer was dat AB Texel een PMO op deze wijze organiseerde, was de respons van boven de vijfhonderd deelnemers hoopgevend. “Dat is best knap, zeker gezien de sector, en misschien ook nog de onbekendheid.”

De uitkomsten gaven waardevolle inzichten. “Het grootste verbeterpotentieel is leefstijl. Niet iets waar we van schrokken maar we hebben nu wél data. En dat hadden we niet. Nu kunnen we veel gerichter vervolginterventies inzetten.” De rapportage werd gedeeld met de OR en besproken met de verschillende directies binnen de organisatie. “Het doel is om op BV-niveau te kijken welke acties we kunnen ondernemen, en waar we overkoepelend op kunnen inzetten. Zoals bijvoorbeeld leefstijl, voeding of beweging voor chauffeurs. Hierin trekken we op met de collega’s van QSHE op het vlak van Arbo.”

 

Samenwerking als gouden schakel: TIGRA, STL en AB Texel

De samenwerking tussen TIGRA, STL en AB Texel noemt Johanna een krachtige driehoek: “Het is echt 1 + 1 = 3. TIGRA bracht expertise en snelheid, STL zorgde voor subsidie en sectorbrede betrokkenheid. En wij als werkgever konden hierdoor met minder drempels de stap zetten.”

Door de subsidie van STL was het niet alleen makkelijker te realiseren, maar ook vervolgstappen zijn eenvoudiger samen te zetten. “Zelfs als we die subsidie niet hadden gekregen, had ik ervoor gepleit. Maar dit helpt natuurlijk enorm.”

 

Toekomstvisie: van eenmalige actie naar structureel beleid

Het PMO bij AB Texel was geen eenmalige interventie. ““Duurzame inzetbaarheid als onderdeel van goed werkgeverschap hoort in de HR-strategie,” vindt Johanna. “Niet onderaan de agenda, maar geïntegreerd in hoe je als organisatie omgaat met mensen. En dat hoeft niet groot. Begin klein. Zet gewoon stappen die passen bij jouw context.”

AB Texel is inmiddels bezig met de voorbereiding op een vervolg. “We willen dit elke drie jaar herhalen. En dit keer gaan we mogelijk ook fysiek of hybride aanbieden, afhankelijk van wat het beste werkt. Ons doel? Medewerkers niet alleen behouden, maar ook versterken. Zelfs als ze ooit vertrekken. Dan hopen we dat ze sterker terugkeren op de arbeidsmarkt dan hoe ze bij ons binnenkwamen. Dat we net dat stukje extra toegevoegde waarde hebben meegegeven. Dat zouden we gewoon heel mooi vinden.”

 

Tot slot: een oproep aan alle werkgevers

Wat zou Johanna andere bedrijven adviseren? Haar antwoord is duidelijk: “Maak duurzame inzetbaarheid onderdeel van je HR-strategie. Pas het toe op een manier die past bij jouw organisatie en context. En vooral: bel Leo voor een kopje koffie.”

 

Benieuwd wat TIGRA voor jouw organisatie kan betekenen?

We denken graag met je mee! Plan vrijblijvend een kennismaking in met onze experts!

We gaan graag (vrijblijvend) met je in gesprek.
Gesprek aanvragen