Vestiging Twente aan het woord

Bert Nijendijk gaat bij de klant op zoek naar de vraag achter de vraag

Bert werkt al twee jaar als Adviseur Arbeid en Gezondheid bij TIGRA Twente. In deze functie inventariseert en onderzoekt hij de vraag die bij de klant ligt: “Ik ga doelgericht in gesprek met de klant om zo snel en kordaat mogelijk bij het vraagstuk te komen. Vaak is er sprake van een vraag achter de oorspronkelijke inzetbaarheidsvraag. Daar moet ik achter zien te komen. Alleen op die manier kan ik tot een gedegen advies voor de klant komen.”

Groot inzetbaarheidsvraagstuk

Bert heeft recentelijk gewerkt aan een inzetbaarheidsvraagstuk bij een groot bedrijf uit de top tien van Twente: “De HR-manager belde TIGRA met een vrij simpele vraag. Hij had te maken met personeel dat ouder werd en niet meer (volledig) kon werken door allerlei verschillende kwalen. Het is dan aan mij om erachter te komen waarom zijn personeel uitvalt. De vraag verplaatst zich dus van de HR-afdeling naar de werkvloer. In deze onderzoeksfase spreek ik met werknemers, maar ook met leidinggevenden en het management. Bedrijfskundige elementen spelen namelijk vaak een grote rol bij inzetbaarheidsvraagstukken.”

 Als de vraag achter de vraag duidelijk is, volgt een gericht onderzoek binnen de organisatie.  Het onderzoek wordt afgesloten met een uitgebreid advies. Het is dan aan de klant zelf om hier iets mee te doen. Om structurele veranderingen teweeg te brengen. Dit is vaak niet makkelijk: “Veranderen is een hele kunst. Daarom helpt TIGRA de klant om het advies in de praktijk toe te passen. Dit doen wij door middel van interventies.”

Veranderende arbeidsmarkt

Bert merkt de laatste tijd op dat bedrijven hun inzetbaarheidsvraagstukken steeds serieuzer nemen: “Dit komt door de veranderende arbeidsmarkt. Vacatures worden niet meer vervuld en bedrijven komen onder druk te staan. Ze krijgen steeds meer werk met hetzelfde aantal werknemers. Ze willen hun mensen binnenhouden en realiseren zich dat ze goed voor hun personeel moeten zorgen. Daarom schakelen ze partijen als TIGRA in. Om hun mensen fit en vitaal te houden.

 

Blog | 23 november 2021

Wanneer stuur je een zieke werknemer in voor een interventie?

Je werknemer is al langere tijd ziek en het lukt hem/haar maar niet om weer op te knappen en aan het werk te gaan. In dat geval kan een interventie uitkomst bieden. Een interventie kan helpen om de verzuimduur te verkorten of kan zelfs voorkomen dat je werknemer uitvalt. Met een interventie kan de terugkeer […]

Lees verder

Nieuws | 25 oktober 2021

“Vanaf het moment dat ik ben gestart bij TIGRA heb ik geen ziekmeldingen meer”

Eric Beckers, storingsmonteur bij Liander, zat vaak ziek thuis. Last van de rug, schouders of nek. Fysiek was hij in goede conditie, maar toch zat hij regelmatig in de ziektewet, tot frustratie van hem zelf. Zijn teamleider regelde een Gedragsmatige fysieke training bij TIGRA en dat heeft hem goed gedaan! “Mijn klachten zijn verdwenen en […]

Lees verder

Blog | 7 oktober 2021

Wat kost een werknemer die verzuimt?

Elk bedrijf heeft weleens een zieke werknemer. Bij jullie bedrijf zal dat niet anders zijn. Dat is vervelend voor de werknemers zelf, de collega’s en voor de organisatie. Het is daarom belangrijk om dit verzuim te voorkomen of in ieder geval snel weer te verhelpen, want een verzuimende werknemer brengt ook de nodige kosten met […]

Lees verder

Meer informatie

Blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief!

Inschrijven