fbpx

Update intakes met PCQ

Vanaf 1 januari 2019 biedt TIGRA bij al haar curatieve intakes standaard de Predicted Cost Questionnaire (PCQ) aan. Deze vragenlijst geeft per individuele medewerker de kosten van verzuim en productiviteitsverlies van de afgelopen vier weken weer. Belangrijke informatie die concrete KPI’s oplevert, waar werkgevers gericht mee aan de slag kunnen.

Pilot NS

TIGRA heeft bij de Nederlandse Spoorwegen (NS) een pilot met de PCQ uitgevoerd. Deze werd goed ontvangen door het bedrijf. Het invullen van de vragenlijst kost weinig tijd en energie van de medewerker. Op de antwoorden van de PCQ worden formules en berekeningen losgelaten met als resultaat een helder financieel beeld voor de werkgever. De PCQ beantwoordt een belangrijke vraag: Wat heeft deze werknemer mij als werkgever de afgelopen vier weken financieel gekost op het gebied van verzuim en productiviteit?

Verzuim versus productiviteit

Als een medewerker ziek thuis komt te zitten, zijn de verzuimkosten voor de werkgever gemakkelijk te berekenen. Namelijk aan de hand van de loonkosten en kosten van eventuele vervanging. De kosten van productiviteitsverlies zijn minder gemakkelijk te berekenen. De medewerker voelt zich waarschijnlijk al een langere tijd voor het daadwerkelijke verzuim beperkt in zijn werkzaamheden. Dit heeft directe gevolgen voor de productiviteit. En dus ook voor de financiën van de werkgever, ook wel presenteïsme genoemd. De medewerker is aanwezig, maar is door ziekte of gezondheidsproblemen minder inzetbaar en productief. De PCQ brengt ook dit productiviteitverlies helder in kaart.

Meerwaarde PCQ

TIGRA updatet haar curatieve intakes met de PCQ om werkgevers aan financiële informatie te helpen. Deze informatie is cruciaal om als werkgever gericht te sturen op verzuim en productiviteit. TIGRA adviseert hier uiteraard graag bij.

Leo Wijnsma

 

Nieuws | 5 juli 2019

TIGRA start met aanpak stress door middel van Virtual Reality game

TIGRA heeft een samenwerkingsovereenkomst met Jamzone getekend en gaat hiermee een Virtual Reality game inzetten als onderdeel van de interventies op het gebied van inzetbaarheid, preventie en verzuim. Virtual Reality (VR) wordt gecombineerd met de huidige interventies van TIGRA om ze nog effectiever, beter en leuker te maken. Hiermee innoveert TIGRA verder op het gebied […]

Lees verder

Nieuws | 18 juni 2019

Ricardo kan dankzij TIGRA goed omgaan met zijn dubbele hernia

Ricardo Kembel (60) werkt al 37 jaar voor het Rotterdamse vervoersbedrijf RET. Hier heeft hij jarenlang diverse functies in het veld bekleed, van Reizigersinformant tot Productiemanager. Een paar jaar geleden kreeg Ricardo een overplaatsing van het veld naar het kantoor aangeboden, waar hij als Coördinator en Casemanager op de afdeling Personeelszaken terecht kwam.  Een leuke […]

Lees verder

Nieuws | 14 juni 2019

E-learning TIGRA in pilot bij Centraal Beheer

Verzekeringsmaatschappij Centraal Beheer is deze week van start gegaan met de pilot ‘Lekker Bezig’. Dit is een programma waarbij inzetbaar zijn en blijven bij medewerkers onder de aandacht wordt gebracht. Een onderdeel van dit programma is een app. Deze wordt de komende maanden getest vanuit Centraal Beheer. Medewerkers die de app downloaden kunnen aan de […]

Lees verder

Meer artikelen

Blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief!

Inschrijven