“De online werkplekcheck is een echte aanrader”

44 procent van thuiswerkend Nederland beschikt niet over een Arbo-verantwoorde werkplek zo stelt vakbond CNV vast. 41 procent van de thuiswerkers ervaart daarbij ook nog eens fysieke klachten. Wij besteden daarom extra aandacht aan fysieke belasting tijdens het thuiswerken. Met de Thuiswerkcoach hebben we zes (online) diensten die werknemers in staat stelt om optimaal thuis te werken. Met een goede instelling van de thuiswerkplek kunnen klachten worden voorkomen of worden verholpen.

Gasunie biedt haar werknemers onze online werkplekcheck aan. Tijdens een online werkplekcheck videobelt een van onze adviseurs met de werknemer. Ze kijken naar de instellingen van de thuiswerkplek, maar geven ook praktische tips en adviezen. In dit artikel spreken we met Marieke Nienhuis-Wisman, beleidsadviseur Gezondheid en Welzijn bij Gasunie. Zij vertelt waarom Gasunie de online werkplekcheck aanbiedt aan haar werknemers. Daarnaast spreken we Marcel van den Hoeven, TIGRA adviseur die de uitvoer van de online werkplekchecks doet en delen twee werknemers van Gasunie hun ervaring over deze check.

Thuiswerken

“Iedereen die thuis kan werken, wordt gevraagd om thuis te werken. Dit zijn binnen Gasunie zo’n 700 werknemers”, begint Marieke te vertellen. “In mei hebben we een enquête rondgestuurd naar onze werknemers en daarin kwam naar voren dat werknemers zoekende waren om op de juiste manier thuis te werken. We hadden nog geen thuiswerkbeleid, maar wilden de werknemers wel tegemoet komen hierin. We hebben toen contact gehad met Marcel van den Hoeven van TIGRA. Hij vertelde over de online werkplekcheck. Dat leek ons voor nu een goede oplossing. Zo kijkt er iemand buiten onze organisatie om naar de thuiswerkplek van onze werknemers.”

“Ik zie allemaal verschillende werkplekken voorbijkomen”

De managers van Gasunie ontvingen een mail over deze mogelijkheid en stuurden deze intern door. Zo ontving Martin van Agthoven ook een mail. Hij werkt als materiaal coördinator binnen Gasunie. “Ik ontving een mail van mijn manager dat we bij vragen over de thuiswerkplek of als we klachten kregen, de online werkplekcheck konden aanvragen. In eerste instantie heb ik hier toen niets mee gedaan. Toch kreeg ik op een gegeven moment wat last mijn arm. Daarom heb ik besloten om de online werkplekcheck aan te vragen.”

Online check

De aanvraag van Martin kwam bij TIGRA adviseur Marcel van den Hoeven terecht. “Ik bel de werknemer op en plan een Teams meeting in. Het is handig als de werknemer videobelt met een mobiel of tablet die makkelijk te verplaatsen is. Deze wordt dan ergens neergezet en zo kan ik goed zien hoe iemand zit. Ik zie of de werkplek instelbaar is, hoe iemand afsteunt, hoe iemand omgaat met de muis en het toetsenbord. Je krijgt tijdens zo’n check een goed beeld van de werkplek en de omgeving. De een zit in de computerkast, de ander aan de keukentafel en weer iemand anders aan een bureau. Ik zie allemaal verschillende werkplekken voorbijkomen.”

Ook bij Martin gaf Marcel tips. “Ik zie dat je een muismat gebruikt, als je die eens weglaat.” Ook kon Martin het toetsenbord dichter naar de muis leggen en waren de twee beeldschermen die hij gebruikte te groot voor de kast waar ze op stonden. “Na de aanpassingen begon ik te vernemen dat mijn muisarm beter werd. Kleine aanpassingen maken soms een groot verschil”, aldus Martin.

Tips en adviezen

Naast het instellen van een goede ergonomische werkplek is er veel meer van belang om optimaal thuis te werken. “Je geeft tijdens zo’n online werkplekcheck ook informatie over andere aspecten zoals pauzegedrag, werken in het bijzijn van kinderen en hoe ga je met veel aaneengesloten Teams overleggen om”, vertelt de adviseur. “Je moet als je thuiswerkt echt even de laptop dichtklappen en pauze houden. Dat is ontzettend belangrijk”.

“Veelvoorkomende issues werden bevestigd”

Tegen dit punt liep Peter Witting, Inventory- & Demand coördinator, bij Gasunie ook aan. “Ik merkte dat ik met thuiswerken de ene call na de andere had. Ik zat de hele dag achter mijn scherm, aan de keukentafel, waardoor ik wat fysieke ongemakken kreeg. Daarom heb ik de online werkplekcheck aangevraagd. Dit werkte heel erg goed. Ik belde via de IPad en zo kon Marcel goed meekijken. Mijn beeldscherm stond bijvoorbeeld te laag en ik moest mijn muis en toetsenbord dichterbij me houden. Dit heb ik ter plekke aangepast. Daarnaast probeer ik er nu vaker even tussenuit te gaan voor een korte pauze.”

“Ik heb veel aan de online werkplekcheck gehad en ben helemaal enthousiast. Ik let nu beter op hoe ik zit. Daarnaast was het fijn om even met iemand over het thuiswerken te kunnen praten. Je krijgt tips en adviezen en veelvoorkomende issues worden bevestigd. Van tevoren wist ik niet precies wat ik kon verwachten, maar ik was positief verrast. Ik heb het ook meteen doorgebriefd naar een collega van mij: ‘de online werkplekcheck is ook net wat voor jou’.”

Wil je meer informatie over de online werkplekcheck omdat je deze binnen je bedrijf wilt aanbieden? Of wil je zelf een online werkplekcheck aanvragen? Ga naar: https://www.tigra.nl/onlinewerkplekcheck/, www.tigra.nl of bel ons via 058-2881443.

 

 

Blog | 9 april 2021

Wat is de inhoud van een werkplekonderzoek chauffeur?

“Ik kan geen lange routes meer rijden, want ik krijg dan last van mijn rug” of “ik heb zoveel lichamelijke klachten dat ik een dag op de bus rijden echt niet meer volhoud”. Hoor jij je werknemers ook weleens dit soort dingen zeggen? Dan is het tijd om in actie te komen! Een goede werkhouding […]

Lees verder

Nieuws | 15 maart 2021

Enthousiaste werknemers over inzetbaarheidsgesprek met leidinggevende

Hoe halen onze werknemers fit en gezond het pensioen? Met die vraag speelde bedrijfsleider sociale werkvoorziening Ron Ensink, werkzaam bij gemeente Losser. Ze wilden met hun werknemers in gesprek, maar hoe pak je zoiets aan? De training Inzetpraat bood uitkomst. Een training voor leidinggevenden waarin ze leren hoe ze het inzetbaarheidsgesprek kunnen aangaan met hun […]

Lees verder

Blog | 4 maart 2021

Een PMO: what’s in it for me? Zowel voor werkgever als werknemer

Een Preventief Medisch Onderzoek (PMO) is een uitgebreid onderzoek op het gebied van gezondheid en werk. Er worden medische zaken meegenomen, maar er is ook aandacht voor aspecten als werksfeer, stress en lichamelijke belasting. Met het PMO signaleren we gezondheids- en arbeid gerelateerde klachten. We zien of die door het werk ontstaan of andere oorzaken hebben. […]

Lees verder

Meer informatie

Blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief!

Inschrijven