Case NS

TIGRA biedt hulp aan NS bij werknemers met fysieke klachten

Hendrik Eefting (51) is al 21 jaar hoofdconducteur. Met veel plezier. Maar vorig jaar ‘knarste’ er iets; bijna letterlijk. Hij bleek een dubbele nekhernia te hebben. De pijn belette hem een hele tijd om te werken. Via NS kon hij met zijn klachten terecht bij de (bedrijfs)fysiotherapeuten van TIGRA.

‘Een ouwe hond kun je geen nieuwe trucjes leren. Maar toch was dat wel nodig’, legt de heer Eefting uit. ‘Ik zie misschien wel duizend mensen per dag. Wat ik deed, was met m’n hoofd naar hen toedraaien. Tel daar nog bij op alle keren dat ik mijn hoofd draaide voor de vertrekprocedure. Mijn nek had daardoor aardig te lijden. Een nekhernia kan ontstaan doordat je veel met je hoofd beweegt en dat deed ik dus.’

De heer Eefting moest iets af- en iets aanleren. Dat hoofd moet hij voortaan lekker rustig op zijn nek laten rusten en met zijn lichaam moet hij meedraaien. In de richting van de klant én in de kijkrichting bij het sleutelen. Voordat hij dat kon gaan doen, moest hij bij TIGRA eerst zijn spieren weer op krachten krijgen. ‘Ik kon met mijn linkerhand nog geen kilo optillen. Ik moest langzaam opbouwen. Twee keer per week ging ik naar TIGRA. Na zo’n sessie was ik helemaal brak.’

De bedrijfsfysiotherapeut van TIGRA leerde de heer Eefting de beste lichaamshouding en hoe hij in balans kon blijven tijdens zijn werk. TIGRA adviseerde hem om bij het passeren van een wissel met zijn neus in de rijrichting te staan. Of soms, als het mogelijk was, te gaan zitten. ‘Maar zelfs daar kreeg ik oefeningen voor. Want meestal hing ik een beetje onderuitgezakt. Maar je moet juist met een holle rug gaan zitten.’

De heer Eefting is tevreden over het traject. ‘Bij TIGRA werken therapeuten die verstand van zaken hebben en goede begeleiding geven.’

Blog | 4 juli 2018

Keerpunt werkt alleen met de beste partners in de markt

Guido van der Molen, Provider Manager bij Keerpunt Guido van der Molen is ‘Provider Manager’ bij Keerpunt, een unieke functienaam in Nederland. “Kort gezegd ben ik verantwoordelijk voor de inkoop en ontwikkeling van alle interventies die we inzetten bij de re-integratiebegeleiding. TIGRA is voor mij een samenwerkingspartner”, aldus Guido. Keerpunt is één van de belangrijkste […]

Lees verder

Blog | 4 juli 2018

Van worstenbroodjes en gebak naar groenten en fruit

Rabobank Helmond introduceert Health Check “Wij hebben als HR bij de Rabobank Helmond 3 speerpunten; vitaliteit, vakmanschap en vertrouwen. In het kader van vitaliteit kwamen de ‘vitaliteitsboosters’ binnen onze bank vorig jaar met het initiatief om alle werknemers een Health Check aan te bieden. Hierdoor heeft men een beeld gekregen hoe het staat met hun […]

Lees verder

Blog | 3 juli 2018

Duurzame inzetbaarheid: inrichten

‘Data driven’ adviseren, een combinatie van feiten en aandacht Richten, inrichten en verrichten. Een mooie kapstok om een onderscheid te maken in de verschillende niveaus waarop organisaties bezig zijn met duurzame inzetbaarheid. Als professionals in dit werkveld zijn we het er over eens dat er inspanningen op alle drie de vlakken nodig zijn om een effectief, […]

Lees verder

Meer artikelen

Blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief!

Inschrijven