Wat is de inhoud van een werkplekonderzoek chauffeur?

“Ik kan geen lange routes meer rijden, want ik krijg dan last van mijn rug” of “ik heb zoveel lichamelijke klachten dat ik een dag op de bus rijden echt niet meer volhoud”. Hoor jij je werknemers ook weleens dit soort dingen zeggen? Dan is het tijd om in actie te komen! Een goede werkhouding is van cruciaal belang om het werk goed uit te kunnen voeren. Tijdens een werkplekonderzoek chauffeur kijkt én rijdt onze adviseur Arbeid en Gezondheid mee met jouw werknemer mee om te kijken naar de huidige situatie en hoe deze te verbeteren is. Het maakt niet uit of ze werkzaam zijn op de bus, in de trein of op een vrachtwagen.

Met ons werkplekonderzoek brengen we in kaart hoe iemand gezonder kan werken op de werkplek. Uniek aan onze methode is dat we daarin ook iemands fysieke toestand meenemen en kijken hoe iemand zich gedraagt op de werkplek. De werknemer krijgt gericht advies over hoe hij/zij beter kan zitten of bewegen. Dat klinkt allemaal wel leuk en aardig, maar hoe gaat dat nu in zijn werk?

5 Stappen

Ons speciale werkplekonderzoek voor chauffeurs wordt vormgegeven door een aantal stappen.

Stap 1: het vraaggesprek
Allereerst gaan we in gesprek met de werknemer. Wat is de functie en de daarbij horende werktaken? Hoe zit het met de werktijden en de werkdruk? Hoeveel kilometer rijdt hij/zij dagelijks/wekelijks? Maar ook persoonlijke vragen gericht op leefstijl, privé- en persoonsgebonden factoren en balans belasting/belastbaarheid.

Stap 2: observatie en onderzoek
Dan gaat onze adviseur mee naar het betreffende voertuig en analyseert de werkplek, de werkwijze en de techniek. Het is ontzettend belangrijk dat hij/zij de chauffeur ziet met het voertuig. De adviseur rijdt een stuk mee om daadwerkelijk in de praktijk te zien hoe de werknemer zich beweegt op de werkplek. Er wordt gekeken hoe de werknemer zit ten opzichte van het stuur en hoe die zich beweegt in de bochten. Na deze analyse is het tijd voor een zitinstructie en eventuele ergonomische aanpassingen.

Stap 3: aanpassen ergonomie/zitinstructie
De meeste werknemers die een werkplekonderzoek krijgen, hebben last van (beginnende) lichamelijke klachten. In de meeste gevallen de instellingen van de werkplek het probleem. Soms staat de stoel teveel gekanteld, staat het stuur te hoog of is de stoel gewoon te slecht. We kijken naar de ergonomie in z’n geheel. Vaak gaat de adviseur zelf even zitten in de betreffende stoel zodat hij ook goed kan voelen. Denk aan de stoel en de afstand tot de koppeling of het dashboard van de trein.

De adviseur kijkt naar het gebruik en de mogelijkheden van bijvoorbeeld de stoel en stelt waar mogelijk alles goed in. Het kan zijn dat een stoel niet omhoog of naar beneden kan, of te weinig andere opties heeft. Dan wordt er gekeken naar regelmogelijkheden via het werk. Eventueel wordt een andere stoel geadviseerd. Maar ook het stuur, de spiegels en de algemene ruimte wordt meegenomen tijdens het werkplekonderzoek. Er wordt uiteraard uitgelegd hoe de werknemer zelf ook alles kan instellen, want je rijdt natuurlijk niet altijd in hetzelfde voertuig.

Verder wordt er ook gekeken naar randzaken als het in- en uitstappen van een voertuig en het laden en lossen van materiaal als dit bij het beroep hoort. Onze adviseurs verdiepen zich van te voren in het specifieke voertuig zodat ze voldoende kennis van zaken hebben.

Stap 4: advies
Nadat de werkplek zo ergonomisch mogelijk is ingesteld, krijg de werknemer nog tips en adviezen op verschillende gebieden. Denk aan leefstijl, persoonsgebonden factoren, belastbaarheid, focus op bewustwording, eigen verantwoordelijkheden en eigen regelmogelijkheden. Ook wordt er verteld over rust en herstelmomenten en de effecten daarvan en leert de werknemer over pauzemomenten. Algemene verbeterpunten worden besproken met de werknemer en eventueel met de leidinggevende/opdrachtgever.

Al met al duurt een werkplekonderzoek ongeveer een dagdeel. Uiteraard is dit erg afhankelijk van het vervoersmiddel.

Stap 5: verslaglegging
Na het werkplekonderzoek maakt de adviseur een uitgebreid verslag van de bevindingen tijdens het onderzoek, de adviezen aan de werknemer, de aanpassingen aan de werkplek en eventueel advies over een mogelijke vervolginterventie.

Na drie à vier weken belt de adviseur nog een keer met de werknemer. Helpen de aanpassingen? Voelt de werknemer zich beter, maar bovenal kan de werknemer zijn werk weer klachtenvrij en met plezier uitvoeren?

Aanvragen?

Heb jij werknemers die ook een werkplekonderzoek chauffeur kunnen gebruiken? Meld je werknemer dan hier direct aan!

©

Meer artikelen

Blog | 23 november 2021

Wanneer stuur je een zieke werknemer in voor een interventie?

Je werknemer is al langere tijd ziek en het lukt hem/haar maar niet om weer op te knappen en aan het werk te gaan. In dat geval kan een interventie uitkomst bieden. Een interventie kan helpen om de verzuimduur te verkorten of kan zelfs voorkomen dat je werknemer uitvalt. Met een interventie kan de terugkeer […]

Lees verder

Nieuws | 25 oktober 2021

“Vanaf het moment dat ik ben gestart bij TIGRA heb ik geen ziekmeldingen meer”

Eric Beckers, storingsmonteur bij Liander, zat vaak ziek thuis. Last van de rug, schouders of nek. Fysiek was hij in goede conditie, maar toch zat hij regelmatig in de ziektewet, tot frustratie van hem zelf. Zijn teamleider regelde een Gedragsmatige fysieke training bij TIGRA en dat heeft hem goed gedaan! “Mijn klachten zijn verdwenen en […]

Lees verder

Blog | 7 oktober 2021

Wat kost een werknemer die verzuimt?

Elk bedrijf heeft weleens een zieke werknemer. Bij jullie bedrijf zal dat niet anders zijn. Dat is vervelend voor de werknemers zelf, de collega’s en voor de organisatie. Het is daarom belangrijk om dit verzuim te voorkomen of in ieder geval snel weer te verhelpen, want een verzuimende werknemer brengt ook de nodige kosten met […]

Lees verder

Meer informatie

Blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief!

Inschrijven