NES Dashboard bevestigt vermoedens Strukton Rail

Al bijna 100 jaar is Strukton Rail betrokken bij het onderhoud en de aanleg van spoorlijnen en railsystemen. Er werken zo’n 1700 mensen vanuit het hele land dag en nacht aan het spoorsysteem. Vaak gaat het daarbij buiten om fysiek zwaar werk met onregelmatigheid.

Preventief Medisch Onderzoek (PMO)

Giza de Jong, P&O Adviseur Afdeling Vitaliteit & Verzuim bij Strukton Rail: “Van november 2016 tot en met april dit jaar hebben wij al onze medewerkers een PMO aangeboden. Om ze antwoord te geven op de vraag: Hoe gezond en fit ben ik eigenlijk? En om als organisatie zicht te hebben op de duurzame inzetbaarheid van onze medewerkers. Zo’n 70% heeft op vrijwillige basis meegedaan aan het PMO. Een prima score. We zijn blij met het inzicht in de fysieke en mentale gezondheid van onze mensen.”

“TIGRA heeft het PMO uitgevoerd en in een half jaar 1175 medewerkers getest. Vanuit 8 Strukton Rail locaties verspreid over het land, met 3 doktersassistenten en 9 testers van verschillende TIGRA vestigingen. De planning van het onderzoek was soms best kunst- en vliegwerk. De resultaten zijn vergeleken met 35.000 (anonieme) werknemers bij andere bedrijven. Door visualisatie met icoontjes en deze groen, oranje of rood te laten oplichten en af te zetten tegen de resultaten bij andere bedrijven ontstaat in één oogopslag, net als op een autodashboard, inzicht in de groepsresultaten per functie, werkrooster, techniekveld en/of leeftijd. Dit is het NES Dasboard,” aldus Eric Jan van Helmond, vestigingsmanager van TIGRA Utrecht en projectcoördinator voor Strukton Rail. De afbeelding (rechts) is een voorbeeld van een NES Dasboard.

Risicofactoren

Giza de Jong: “Het PMO bevestigt wat we al langer vermoeden. Dat is goed. Want we weten nu beter met welke risicofactoren we te maken hebben. Als overall probleem zien we overgewicht en problemen die voortkomen uit leefstijl in combinatie met belasting die gepaard gaat met de functie. Het uitvoerend personeel wordt lichamelijk het zwaarst belast. Bij de fysieke testen haalde 28% één van de testen niet. Zij voldoen dus eigenlijk niet aan de fysieke eisen van hun werk. Ook qua gehoor scoort deze groep minder goed. Dat heeft vooral met leeftijd te maken, want vroeger waren gehoorbeschermers niet verplicht. Collega’s tot 29 jaar gebruiken hun gehoorbeschermers en scoren qua gehoor beter dan het landelijke gemiddelde.”

“Op basis van de totaalresultaten passen we onze huidige activiteiten gericht op vitaliteit aan. Ook bedenken we nieuwe acties. De echte uitdaging voor de komende jaren is bewustwording. Een gezond gewicht, gezonde voeding en voldoende beweging is goed, dat is waar onze medewerkers zich bewust van moeten zijn. Voorlichting, goede communicatie en ondersteuning binnen en buiten het werk zijn noodzakelijk om die bewustwording te creëren en daar gaan we zelf en met TIGRA de komende jaren actief mee aan de slag”, aldus Giza de Jong.

©

Meer artikelen

Blog | 8 oktober 2018

De kracht van samen

‘Samen zorgen we voor verandering’, ‘we moeten het samen doen’, ‘samen maken we het verschil’. Als we het hebben over veranderingen van koers of van gedrag binnen organisaties dan zijn dit veelgehoorde uitspraken. Natuurlijk is het waar dat je samen meer bereikt, maar ik voel de drang om hier eens dieper in te duiken. In […]

Lees verder

Blog | 25 september 2018

De kosten van een Preventief Medisch Onderzoek

Eerder schreef ik al eens over Duurzame Inzetbaarheid (DI) en de APK voor werknemers. Of beter gezegd het Preventief Medisch Onderzoek (PMO). Beide onderwerpen zijn ‘hot’ en voor ons dagelijks onderwerp van gesprek bij klanten, adviseurs en prospects. Intussen zeker geen ‘hype’ meer; organisaties zijn bezig met de inzetbaarheid van hun mensen. Om verzuimende werknemers […]

Lees verder

Blog | 10 augustus 2018

Een gemiddeld rapportcijfer van 8,5

Het eerste half jaar is afgerond en wij waren benieuwd, net als na ieder kwartaal, hoe we ervoor staan qua klanttevredenheid. Wij zijn trots Medewerkers die via TIGRA een programma of onderzoek hebben afgerond, ontvangen van ons een uitnodiging om onze dienstverlening te beoordelen. In het eerste half jaar van 2018 scoren wij qua klanttevredenheidscijfer […]

Lees verder

Meer artikelen

Blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief!

Inschrijven