Laagdrempelige bedrijfsfysiotherapie binnen je bedrijf

Hoe zorg je als werkgever dat je werknemers aan hun vitaliteit werken? Je wilt verzuim zoveel mogelijk voorkomen en vroegtijdige klachten signaleren en direct omzetten naar een gerichte actie. Maar waar kunnen je werknemers terecht met vragen of klachten? Je kunt dit ondervangen door bijvoorbeeld structureel een bedrijfsfysiotherapeut binnen je bedrijf te hebben die een maandelijks spreekuur heeft. Aan de hand van een aantal vragen proberen we onze dienst Bedrijfsfysiotherapie in company inzichtelijk te maken.

Wat is het verschil tussen een bedrijfsfysiotherapeut en een reguliere fysiotherapeut?

Allereerst is het goed om te weten wat het verschil is tussen een reguliere fysiotherapeut en een bedrijfsfysiotherapeut. Een reguliere fysiotherapeut geeft adviezen en instructies aan de werknemer in zijn/haar eigen praktijk. De bedrijfsfysiotherapeut daartegen is actief betrokken bij en op de werkvloer van de individuele werknemer. De bedrijfsfysiotherapeutische aanpak sluit aan bij de klacht, het gedrag én de werkomgeving. 

Een bedrijfsfysiotherapeut kan door aanwezig te zijn op de werkvloer vroegtijdig risico’s signaleren met betrekking tot fysieke (over)belasting en hier adequaat op reageren met bijvoorbeeld een tilinstructie. De koppeling met de werkvloer en de praktijk is hierin van grote meerwaarde t.o.v. de reguliere fysiotherapie.

Hoe werkt bedrijfsfysiotherapie?

Een bedrijfsfysiotherapeut kan op verschillende manieren betrokken zijn bij het bedrijf:

  • Intern spreekuur: de bedrijfsfysiotherapeut kan op gezette momenten aanwezig zijn binnen jullie bedrijf voor een spreekuur. Eén dagdeel per maand of juist tweewekelijks. Maar net wat wenselijk is. Werknemers kunnen bij het spreekuur terecht voor vragen, (fysieke) klachten en advies. De bedrijfsfysiotherapeut adviseert en geeft desgewenst uitleg op de werkplek. Ook kan hij/zij tijdens aanwezigheid een ronde maken door het bedrijf en kan op de werkplek tips en adviezen geven.
  • Advies en neerzetten/ondersteunen inzetbaarheidsbeleid: de bedrijfsfysiotherapeut ondersteunt en adviseert bij het neerzetten van een breder preventief beleid binnen jullie bedrijf. Van bijvoorbeeld omgaan met klachten, instellen van de werkplek en advies op het gebied van leefstijl(programma’s), het opzetten van een Periodiek Medisch Onderzoek (PMO).
  • Gezondheidsmanagement: beleidsmatig ondersteunen op het gebied van gezondheid binnen het bedrijf. Gericht op duurzame inzetbaarheid van je werknemers, volledig gericht op de branche en specifieke kenmerken van de werknemers.

Wat is het voordeel?

Een bedrijfsfysiotherapeut binnen je bedrijf levert veel voordeel op. Door de korte lijnen en nauwe samenwerking met jullie HRM-professional, casemanager en/of bedrijfsarts kan er een snel en actief beleid voor klachten en (dreigend) verzuim opgesteld én uitgevoerd worden. Door regelmatig rond te lopen in het bedrijf, kan de bedrijfsfysiotherapeut gezond gedrag stimuleren op de werkvloer. De vaste spreekuren zorgen voor een lage drempel voor je werknemers om klachten te bespreken. Je werknemers stellen zich actief op en hebben geen tijdverlies door onnodige reistijd. Hoe vaak een bedrijfsfysiotherapeut binnen het bedrijf is, kan samen vastgesteld worden.

Kortom:

  • Beroepsgebonden klachten of klachten met een nadelige invloed op de werksituatie kunnen effectiever behandeld worden.
  • Een consult kan snel plaatsvinden.
  • De totale behandeling is in het algemeen korter en wachttijden worden verkort.
  • Ontlasting en ondersteuning van bedrijfsarts.
  • Signaalfunctie voor werknemers.
  • Snelle interventie beperkt grootte en aard van de problematiek en mogelijk verzuim.

Heb jij interesse in het aanbieden van bedrijfsfysiotherapie binnen jouw bedrijf? Vraag hier vrijblijvend een offerte op.

©

Meer artikelen

Blog | 14 september 2021

88% kiest voor een hybride 50-50 werkwijze

Na een periode van lockdowns en verplicht thuiswerken gaat de samenleving beetje bij beetje van het slot. Nu er steeds meer wordt versoepeld, zijn bedrijven bezig met hoe en vooral waar in de toekomst wordt gewerkt. Thuiswerken zal binnen veel bedrijven daar deel van blijven uitmaken, maar het kantoor ook: hybride werken wordt dit genoemd. […]

Lees verder

Nieuws | 10 september 2021

“Het PMO van TIGRA is inhoudelijk erg sterk”

“De snelle lijntjes, de handelswijze en de professionaliteit van TIGRA zijn mij erg goed bevallen.” In mei/juni van dit jaar hebben we een Preventief Medisch Onderzoek (PMO) uitgevoerd bij Ambulancezorg Groningen op de locaties Groningen en Stadskanaal. David Beernink vertelt over zijn ervaringen van ons PMO. David Beernink, deels werkzaam op de zorgambulance en deels […]

Lees verder

Blog | 17 augustus 2021

Het PMO van TIGRA

Met TIGRA vestigingen in elke provincie van Nederland is een Preventief Medisch Onderzoek (PMO) van ons erg aantrekkelijk. Zo kan het PMO bij bedrijven met meerdere locaties verspreid door Nederland tegelijk en op dezelfde manier worden uitgevoerd. Maar wat is een PMO nu eigenlijk en wat is de inhoud ervan? In deze blog kom je […]

Lees verder

Meer informatie

Blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief!

Inschrijven