“Eigenaarschap, een kwestie van geven of nemen?”

De termen eigenaarschap en verantwoordelijkheid vliegen je tegenwoordig te pas en te onpas om de oren. Wat bedoelen we daar eigenlijk mee? Wat moet je ermee als burger, als inwoner van je stad of wijk, als werknemer? Als ik de definitie van de term eigenaarschap online opzoek, lees ik het volgende:
eigenaarschap; alle eigendomsrechten of aanspraken op een eigendom die door de wet zijn toegestaan.’

De definitie van eigenaarschap doet me direct denken aan de aankoop van mijn eerste huis, 15 jaar geleden. Een vorm van eigenaarschap die aansluit bij de definitie hierboven. Ik was al een tijdje onderweg in mijn eerste baan, had wat geld verdiend. Het was een fase in mijn leven waarin ik graag een eigen plek wilde hebben, op eigen benen wilde staan. Op basis van mijn werkstatus verstrekte de bank mij een hypotheek, zodat ik dit huis kon kopen. Het zetten van de handtekening bij de notaris was een duidelijk signaal van de eigen keuze om een huis te bezitten.

Hoe ligt de term eigenaarschap in relatie tot vitaliteit en inzetbaarheid? Eigenlijk bedoelen we dan het nemen van initiatief en verantwoordelijkheid. Een werknemer die zelf het initiatief neemt om op dit gebied aan de slag te gaan met zijn eigen verbeterpunten zien we als iemand die eigenaarschap toont op het gebied van inzetbaarheid.

In het woordje ‘nemen’ zit de crux! De wereld om ons heen geeft ons veel informatie en zet ons aan tot allerlei actie. De ene organisatie roept nog harder dan de andere dat je aan je gezondheid moet werken, dat vitaliteit belangrijk is en dat je als werknemer zelf stappen moet zetten om inzetbaar te blijven in de toekomst.

Faciliteren, dus geven,  is echter niet genoeg om eigenaarschap bij medewerkers te bereiken. De werkgever die allerlei bedrijfsactiviteiten aanbiedt die bijdragen aan je inzetbaarheid; de verzekeraar die je activity trackers en apps geeft om je gezondheid te verbeteren; de overheid die het roken ontmoedigd door extra accijns en rookverboden, en wellicht zelfs je partner die zegt dat die laatste kilootjes er nu echt af moeten 😉 Allemaal goedbedoelde adviezen en initiatieven, maar zonder effect als het alleen gebaseerd is op geven. We concluderen immers net dat nemen het belangrijkste is als je blijvende verandering wilt.

De vraag die we moeten stellen is dus: ‘Hoe raak je de mensen die je wilt bereiken?’ Om eigenaarschap te bereiken is het belangrijk om goed aan te sluiten bij de belevingswereld van de individuele werknemer en zijn intrinsieke motivatie te verhogen. Ik denk persoonlijk dat een fancy app of een gelikt online platform niet genoeg is. Zeker, je hebt zulke middelen nodig om informatie te delen en goede terugkoppeling te geven. Maar, het momentum in het wel of niet raken van de werknemer zit echt in het gesprek. Wanneer je als professional op een goede manier kan achterhalen in welke fase van verandering het individu zich bevindt, kun je hier je gesprekstechnieken op aanpassen. Als je dan ook nog weet aan te sluiten bij de thema’s die de werknemer belangrijk vindt, is dát de basis voor je gesprek.

Ik hoop van harte dat we met onze aanpak nog veel mensen bewust mogen maken van de mogelijkheden die er zijn als je zelf verantwoordelijkheid neemt.  Als je om je heen kijkt kun je alleen maar concluderen dat we in een prachtige tijd leven! Er zijn mogelijkheden te over voor de mensen die het heft in eigen hand nemen en wíllen veranderen. Dus, of het nu gaat om de inrichting van je leven, je omgeving of je loopbaan, néém!

©

Meer artikelen

Blog | 26 maart 2018

ESF, subsidie of investering? (ESF 2014-2020)

De verwachting is dat er voor de zomer van 2018 weer een aanvraagtijdvak komt voor ESF Duurzame inzetbaarheid 2018. Dit betekent dat je als werkgever 50% van de kosten die je maakt voor duurzame inzetbaarheid vergoed krijgt door de Europese Unie, met een maximum van € 10.000,-. Een mooi moment dus om te werken aan de […]

Lees verder

Blog | 12 maart 2018

Aanwakkeren eigenaarschap duurzame inzetbaarheid

Familiebedrijf Smeding Groenten en Fruit zuinig op mensen Al meer dan 80 jaar is Smeding Groenten en Fruit een trots familiebedrijf. Ze geloven in de rijkdom van groenten en fruit en willen daar alle foodservice- en foodretailklanten elke dag weer mee verrassen. Het hoofdkantoor en distributiecentrum van 20.000 vierkante meter vind je in het Friese […]

Lees verder

Blog | 6 februari 2018

HORNBACH heeft vitaliteit hoog in het vaandel

Het van oorsprong Duitse familiebedrijf is sinds 1997 actief op de Nederlandse markt en vertoont sindsdien een ware groeispurt. HORNBACH heeft hier nu 13 vestigingen, en de 14e in Zwolle gaat in het voorjaar van 2018 open. Iedere vestiging biedt gemiddeld aan 150 mensen werk. Al meerdere malen werd de prestigieuze Retail Jaarprijs “Beste Bouwmarkt […]

Lees verder

Meer artikelen

Blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief!

Inschrijven