De kunst van het loslaten

Herkennen jullie het? De zoveelste vraag over het juist omgaan met privacy en persoonsgegevens… Ik word er eerlijk gezegd wel eens een beetje gek van. Natuurlijk is het enorm belangrijk en gaan ook wij als organisatie uiterst zorgvuldig om met uw gegevens. Maar alle haken en ogen die deze soms ietwat overspannen wetgeving met zich meebrengt zorgen voor onrust op de werkvloer. Bijvoorbeeld over het aanmelden voor onze curatieve programma’s.

Eigen regie

Daar waar de rol van de leidinggevende in het eigen regie model in verzuim steeds dominanter werd, wordt het gespreksterrein op het gebied van klachten en verzuim nu fors beperkt. Veel organisaties die wij spreken onderschrijven deze verandering en zoeken naar oplossingen om toch vroegtijdig te kunnen handelen bij beginnend verzuim. Op dit vraagstuk zijn wij met enkele van onze klanten wat dieper in gesprek gegaan. Wat zijn nu echt de pijnpunten die vanuit deze nieuwe situatie worden ervaren? Al snel werd ons duidelijk dat dit met name gebaseerd was op het gevoel van grip. Natuurlijk kunnen alle meldingen van ziekte direct worden ingepland bij de bedrijfsarts of casemanager, maar de overtuiging en ingezette koers was nu juist de andere kant op, naar zelf grip houden vanuit de lijn.

Zelfregie

Door filosoferend over het gevoel van grip kwamen we op een belangrijk punt. Welk doel dient het zelf grip houden? Juist ja, vroegtijdig kunnen ingrijpen en faciliteren bij dreigende verminderde inzetbaarheid. Zodat het risico en de kosten voor de organisatie beperkt kunnen blijven. Logisch toch?

Waar in deze denkwijze is het verantwoordelijkheidsgevoel of eigenaarschap (nog zo’n populair woord ;)) van de individuele werknemer? Is, binnen alle veranderingen die er in onze maatschappij gaande zijn, het niet veel logischer om te spreken van zelfregie dan van eigen regie? Wat nou als we de verantwoordelijkheid van het vragen naar hulp (wat dat is een aanmelding eigenlijk) bij de werknemer zelf neerleggen?

Vragen die direct opborrelen aan de andere kant van de tafel zijn: “Maar dan gaat iedereen zich aanmelden!” en “Gaat dat niet uit de hand lopen?”. Tijd voor een praktijkvoorbeeld:

Unieke aanmeldprocedure

Sinds een aantal maanden hebben we bij één van onze klanten een site ingericht, speciaal voor de werknemers van die organisatie. Op deze site kunnen ze zich zelf aanmelden voor een intake fysiek of voor een werkplekonderzoek. Geen gedoe met AVG, het gaat immers om een aanmelding met je eigen gegevens. Natuurlijk willen we voorkomen dat er diensten worden ingezet die niet nodig zijn. Vandaar dat de werknemer eerst twee korte vragenlijsten invult op ons online cliëntenportaal (dat overigens voldoet aan alle ICT beveiligingseisen in de zorg). Op basis van de gegeven antwoorden bepalen wij of er voldoende reden is voor een fysieke afspraak, waarin de echte intake kan worden uitgevoerd. In deze afspraak bepalen we met de werknemer de routing in communicatie naar werkgever en bedrijfsarts.

Deze werkwijze is de kunst van het loslaten. De ervaringen vanuit de klant zijn erg positief. We merken dat er gericht gebruik van wordt gemaakt. De trajecten die we zien worden vroegtijdig ingezet, wat het resultaat ten goede komt. Dit resultaat en de impact van het productiviteitsverlies van uw werknemer maken we overigens ook direct inzichtelijk tijdens deze laagdrempelige aanmeldingsprocedure. Hoe? Dat kun je lezen in deze blog.

Verstaat jouw organisatie ook de kunst van het loslaten? Neem eens contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.

Leo Wijnsma

Directeur TIGRA Beheer

©

Meer artikelen

Nieuws | 29 mei 2020

TIGRA de thuiswerkcoach

In het nieuws wordt steeds vaker aandacht besteed aan de klachten die het thuiswerken met zich meebrengt. Naast nek-, rug- en schouderklachten, hoor je nu ook al over de comeback van de muisarm. Om dit te voorkomen introduceert TIGRA ‘de thuiswerkcoach’. Diensten die jou en je werknemers in staat stellen om klachtenvrij (thuis) te werken. […]

Lees verder

Nieuws | 7 mei 2020

TIGRA hervat fysieke dienstverlening

Vanaf 1 mei kunnen wij onze dienstverlening weer veilig opschalen. We volgen hiermee de richtlijn die door het KNGF, het ministerie en het RIVM is opgesteld. Dit houdt in dat wij vanaf heden onze fysieke dienstverlening op de TIGRA vestigingen kunnen gaan hervatten. Uiteraard onder strikte en verantwoorde maatregelen.  Het is ons doel om werknemers […]

Lees verder

Nieuws | 1 mei 2020

Maatregelen TIGRA omtrent Coronavirus

Laatste update 1 mei 2020. Vanaf heden kunnen cliënten van TIGRA weer naar de vestiging komen voor fysieke intake afspraken en trainingen. Uiteraard onder strikte en verantwoorde maatregelen. Er wordt voor de eerste afspraak altijd eerst telefonisch contact gelegd met de cliënt om hem/haar op de hoogte te stellen van de aanvullende regels die gelden bij […]

Lees verder

Meer informatie

Blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief!

Inschrijven