De kosten van een Preventief Medisch Onderzoek

Eerder schreef ik al eens over Duurzame Inzetbaarheid (DI) en de APK voor werknemers. Of beter gezegd het Preventief Medisch Onderzoek (PMO). Beide onderwerpen zijn ‘hot’ en voor ons dagelijks onderwerp van gesprek bij klanten, adviseurs en prospects. Intussen zeker geen ‘hype’ meer; organisaties zijn bezig met de inzetbaarheid van hun mensen. Om verzuimende werknemers weer snel aan het werk te krijgen en vooral ook om werknemers structureel vitaal en productief te houden met de stijgende pensioenleeftijd. Ook niet onbelangrijk in de krapper wordende arbeidsmarkt is ‘employer branding’. Hoe wordt of blijf ik een aantrekkelijke werkgever.

PMO als nulmeting

Een PMO wordt door bedrijven vaak als startpunt voor duurzaam inzetbaar beleid ingezet. Gelukkig niet omdat het een wettelijke verplichting is om dit periodiek, veelal eens in de 3 jaar, aan je werknemers aan te bieden. Maar om een nulmeting te krijgen, de thermometer in je organisatie steken, en zo objectief te weten waar je staat. En op basis van die nulmeting dan ook gericht acties ondernemen op individueel niveau en organisatie breed. Als je het PMO herhaalt worden de effecten en voortgang inzichtelijk en heb je een instrument in handen om echt te kunnen sturen. Bij goede sturing geeft het een positieve Return on Investment (ROI) door minder verzuim, hogere productie en meer werkgeluk.

Verplichte APK

Dit klinkt mooi, geen speld tussen te krijgen als je de artikelen, literatuur en onderzoeken leest. Maar wat kost een PMO dan? Logisch want de kosten gaan nog altijd voor de baten. En het kan wel verplicht zijn, met op internet vermelde boetes tussen de 750 en 1700 euro per medewerker als je het niet uitvoert, maar ook dan wil je weten hoeveel dat kost.
Die vraag is niet zo maar te beantwoorden, want de ene PMO is de andere niet. De zogenoemde ‘appels en peren’. Daarvoor haak ik toch weer even in op de verplichte APK, in dit geval voor de auto’s. Indertijd ingevoerd voor de veiligheid in het verkeer. Bij een PMO gaat het ook om de veiligheid en gezondheid van de werknemers. Een andere overeenkomst is cruciaal voor de opzet en uitvoer van een PMO. Als een auto wordt afgekeurd, zullen er maatregelen (reparaties) genomen moeten worden om de auto goedgekeurd weer door te laten rijden. Zonder maatregelen geen auto meer op de weg.  Als je dit goed onderhoudt blijft de auto langer inzetbaar. Bij een PMO is dit precies hetzelfde. Je zult wat met de uitkomsten moeten doen, maatregelen nemen om de medewerker inzetbaar te houden.

Vervolginterventie is de sleutel tot een effectieve aanpak

Recent onderzoek heeft aangetoond dat alleen het opsturen van de testresultaten of een stap verder ook nog het persoonlijk bespreken van de resultaten van medewerkers bijna niet resulteert in een vervolg. Ofwel een werknemer gaat niet een interventie volgen wat nodig is om ‘hem of haar weer op de weg te krijgen’. Dit gebeurt alleen als je heel concreet direct kunt doorverwijzen naar een vervolginterventie. Dat is de sleutel tot een effectieve aanpak.

Alleen testen en vragenlijsten afnemen werkt dus niet. Dan kom je weer bij de ‘appels en peren’. Voor 60 euro kun je een fitheidstest vinden, wat interessant kan zijn als je aandacht aan leefstijl wilt geven. Geen Preventief Medisch Onderzoek want er wordt niet gekeken naar de arbeid gebonden risico’s.

Voorwaarde is dat je dat dus in het aanbod opneemt. Dan heb je een goede inhoud van het PMO, maar dat is niet voldoende. Je zult als bedrijf een grote deelname willen hebben om enerzijds een representatieve uitspraak over het bedrijf te kunnen doen en anderzijds om ook zoveel mogelijk werknemers de voordelen van een PMO te laten ervaren. Daarvoor is draagvlak nodig en dat bereik je door heldere en uitgebreide communicatie, voorlichtingsmeetings bij meerdere stakeholders en een professionele projectorganisatie.

Dan als laatste de rapportage en advisering. Op individueel niveau gaf ik hierboven al aan hoe je tot effect kunt komen. Op bedrijfsniveau wil je ook voorkomen dat een dik lijvig rapport in de bureaula belandt. Een onderscheidende aanpak waarmee het bedrijf concrete handvaten krijgt om gericht te sturen op Duurzame Inzetbaarheid, kost misschien iets meer, maar levert wel de effecten en ROI op die je als organisatie eerst voor ogen had.

Wat kost een PMO?

Dan terugkomend op de vraag; ‘Wat kost een PMO?’ En belangrijker nog welke aanpak levert het meeste op.

Voor de eerder genoemde 60 euro per werknemer gaat dit niet lukken. Veelal ligt dit tussen de 120 en 200 euro. Natuurlijk blijft dit altijd een kwestie van maatwerk. Hoe groot is het bedrijf, wat is de cultuur en organisatie van het bedrijf en wat zijn de werkzaamheden en de arbeidsrisico’s? En neem je de andere randvoorwaarden zoals communicatie, rapportage, advies mee in een gedegen projectorganisatie. Anders voldoe je aan een verplichting, maar raken medewerkers en organisatie teleurgesteld dat er niets met de uitkomsten gedaan is. Een slechte investering.

Tip!

Tot slot nog een tip: Op 12 november 2018 opent er weer een tijdvak voor het aanvragen van een ESF subsidie Duurzame Inzetbaarheid, waarin ook een nulmeting voor het Duurzaam Inzetbaar beleid kan vallen.

 

 

 

 

©

Meer artikelen

Blog | 8 oktober 2018

De kracht van samen

‘Samen zorgen we voor verandering’, ‘we moeten het samen doen’, ‘samen maken we het verschil’. Als we het hebben over veranderingen van koers of van gedrag binnen organisaties dan zijn dit veelgehoorde uitspraken. Natuurlijk is het waar dat je samen meer bereikt, maar ik voel de drang om hier eens dieper in te duiken. In […]

Lees verder

Blog | 25 september 2018

De kosten van een Preventief Medisch Onderzoek

Eerder schreef ik al eens over Duurzame Inzetbaarheid (DI) en de APK voor werknemers. Of beter gezegd het Preventief Medisch Onderzoek (PMO). Beide onderwerpen zijn ‘hot’ en voor ons dagelijks onderwerp van gesprek bij klanten, adviseurs en prospects. Intussen zeker geen ‘hype’ meer; organisaties zijn bezig met de inzetbaarheid van hun mensen. Om verzuimende werknemers […]

Lees verder

Blog | 10 augustus 2018

Een gemiddeld rapportcijfer van 8,5

Het eerste half jaar is afgerond en wij waren benieuwd, net als na ieder kwartaal, hoe we ervoor staan qua klanttevredenheid. Wij zijn trots Medewerkers die via TIGRA een programma of onderzoek hebben afgerond, ontvangen van ons een uitnodiging om onze dienstverlening te beoordelen. In het eerste half jaar van 2018 scoren wij qua klanttevredenheidscijfer […]

Lees verder

Meer artikelen

Blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief!

Inschrijven