Aanwakkeren eigenaarschap duurzame inzetbaarheid

Familiebedrijf Smeding Groenten en Fruit zuinig op mensen

Al meer dan 80 jaar is Smeding Groenten en Fruit een trots familiebedrijf. Ze geloven in de rijkdom van groenten en fruit en willen daar alle foodservice- en foodretailklanten elke dag weer mee verrassen. Het hoofdkantoor en distributiecentrum van 20.000 vierkante meter vind je in het Friese Sint Annaparochie. Als specialist in aardappelen, groenten en fruit selecteren ze alleen het allerbeste, rechtstreeks van de teler.

Ruim 500 betrokken collega’s met een gezonde werkmentaliteit zetten zich vol enthousiasme in. Het continu verduurzamen van producten, processen en duurzame inzetbaarheid van mensen zit al jaren in het Smeding DNA. Een gezond bedrijf met gezonde mensen is Smeding veel waard. Hoe zorgt deze werkgever voor duurzame inzetbaarheid op de werkvloer?

Marcel van den Hoeven, Adviseur Arbeid en Gezondheid TIGRA Leeuwarden: “Bij Smeding staat het nemen van initiatief en verantwoordelijkheid voorop om gezond, gemotiveerd en competent aan het werk te blijven. Dit noemen we met een mooi woord “eigenaarschap“, een term die je tegenwoordig links en rechts om de oren vliegt. Als werkgever zorgt Smeding met ondersteuning van TIGRA voor veel faciliteiten. Dat is belangrijk, maar er moet nog een schepje bovenop om mensen écht in beweging te krijgen. Dan gaat het om het versterken van de “ik mag” cultuur. En het voeren van de dialoog over je gehele loopbaan om gezond, energiek, competent en gemotiveerd te blijven werken.”

Leidinggeven wordt begeleiden

“Bij de werknemers van Smeding draait het om zelf kunnen kiezen. Leidinggevenden spelen hierin een belangrijke rol. Zij stimuleren werknemers om na te denken over hun toekomst door ze aan te moedigen en uit te dagen om zelf beslissingen te nemen. Want alleen iemand die volledig zelfstandig keuzes maakt, neemt pas verantwoordelijkheid en laat eigenaarschap zien.”

Het aanwakkeren van eigenaarschap is een proces dat voortdurend aandacht verdient en vraagt om draagvlak te creëren. Daarom is er bij Smeding vanuit de afdeling HRM structureel tijd, aandacht en budget beschikbaar. Er wordt veel en inspirerend over dit thema gecommuniceerd en ook helder verteld dat Smeding verwacht dat werknemers eigenaarschap tonen.

Gezond & Vooruit

Bij Smeding staat Gezond & Vooruit voor duurzame inzetbaarheid: zorgen dat je goed, gemotiveerd en gezond je werk kan blijven doen. Dit wordt pakkend gecommuniceerd en legt de nadruk op een proactieve houding. De samenhang van de verschillende onderdelen van duurzame inzetbaarheid ziet er bij Smeding als volgt uit:

  • Smeding. Weet ik wat er van mij verwacht wordt? Hoe is de werkdruk en de waardering?
  • Motivatie. Waar krijg ik energie van in mijn werk?
  • Competenties. Heb ik nog de juiste kennis en vaardigheden? En voldoende uitdaging?
  • Gezondheid. Hoe gaat het met me? Wat kan ik doen om vitaal en gezond te blijven?

“De structurele aandacht voor duurzame inzetbaarheid bij Smeding moet leiden tot vitale, fitte, tevreden en competente werknemers. Het gaat zowel Smeding als TIGRA daarbij om de lange termijneffecten.” aldus Marcel van den Hoeven.

©

Meer artikelen

Blog | 26 maart 2018

ESF, subsidie of investering? (ESF 2014-2020)

De verwachting is dat er voor de zomer van 2018 weer een aanvraagtijdvak komt voor ESF Duurzame inzetbaarheid 2018. Dit betekent dat je als werkgever 50% van de kosten die je maakt voor duurzame inzetbaarheid vergoed krijgt door de Europese Unie, met een maximum van € 10.000,-. Een mooi moment dus om te werken aan de […]

Lees verder

Blog | 12 maart 2018

Aanwakkeren eigenaarschap duurzame inzetbaarheid

Familiebedrijf Smeding Groenten en Fruit zuinig op mensen Al meer dan 80 jaar is Smeding Groenten en Fruit een trots familiebedrijf. Ze geloven in de rijkdom van groenten en fruit en willen daar alle foodservice- en foodretailklanten elke dag weer mee verrassen. Het hoofdkantoor en distributiecentrum van 20.000 vierkante meter vind je in het Friese […]

Lees verder

Blog | 6 februari 2018

HORNBACH heeft vitaliteit hoog in het vaandel

Het van oorsprong Duitse familiebedrijf is sinds 1997 actief op de Nederlandse markt en vertoont sindsdien een ware groeispurt. HORNBACH heeft hier nu 13 vestigingen, en de 14e in Zwolle gaat in het voorjaar van 2018 open. Iedere vestiging biedt gemiddeld aan 150 mensen werk. Al meerdere malen werd de prestigieuze Retail Jaarprijs “Beste Bouwmarkt […]

Lees verder

Meer artikelen

Blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief!

Inschrijven