88% kiest voor een hybride 50-50 werkwijze

Na een periode van lockdowns en verplicht thuiswerken gaat de samenleving beetje bij beetje van het slot. Nu er steeds meer wordt versoepeld, zijn bedrijven bezig met hoe en vooral waar in de toekomst wordt gewerkt. Thuiswerken zal binnen veel bedrijven daar deel van blijven uitmaken, maar het kantoor ook: hybride werken wordt dit genoemd.

Het is een verandering die, ook los van corona, past in deze tijd van digitale mogelijkheden, de behoefte aan maatwerk en het terugdringen van files. Corona heeft deze beweging een onverwachts snelle boost gegeven, doordat veel organisaties noodgedwongen moesten wennen aan volledig thuiswerken.

Veel werkzaamheden blijken we overal te kunnen doen: thuis, onderweg, op kantoor en in online werkomgevingen zoals Zoom en MS Teams. Onderzoek van Nyenrode, Open Universiteit en Moneypenny wijst uit dat 9% van de thuiswerkers volledig vanuit huis wil blijven werken en dat 88% kiest voor een hybride 50-50 werkwijze. Veelgenoemde redenen zijn geen reistijd, eigen tijd indelen en betere concentratie. Ook de meeste werkgevers zijn voorstander van deze nieuwe werkvorm. Hoe zit dat bij jouw bedrijf?

De werkplek bij hybride werken

Jouw werknemers hebben door het hybride werken niet meer één vast ingestelde werkplek. Hoe zorg jij als werkgever ervoor dat je werknemers gezond en op de juiste manier aan het werk zijn? Hoe voorkom je klachten en eventuele uitval op lange termijn?

Volgens vakbond CNV kampt bijna de helft van alle thuiswerkers met fysieke klachten, zoals rug-, nek-, schouder- en armklachten. Of er nu volledig mobiel, thuis of op kantoor wordt gewerkt, een goede werkplek is essentieel bij hybride werken. Mobiele hulpmiddelen kunnen worden gebruikt wanneer het niet mogelijk of praktisch is om een vaste werkplek op een werklocatie (ook thuis) in te richten.

Een goede, snelle en makkelijke oplossing is door de werknemers een e-learning te laten doen of een online werkplekcheck aan te bieden. Onze e-learning ‘Dynamisch thuiswerken’ leert jouw werknemer een optimale werkplek te creëren op elke willekeurige plek. Ze leren hun werkplek ergonomisch gezien optimaal in te stellen. Maar ook pauzemomenten, het belang van afspraken en optimaal plannen en inrichten komen aan bod. Tijdens een online werkplekcheck kijkt een TIGRA adviseur mee en kan zo makkelijk tips en adviezen geven. Een laagdrempelige manier om je werknemers zo gezond en vitaal mogelijk aan het werk te houden, thuis én op kantoor!

©

Meer artikelen

Blog | 23 november 2021

Wanneer stuur je een zieke werknemer in voor een interventie?

Je werknemer is al langere tijd ziek en het lukt hem/haar maar niet om weer op te knappen en aan het werk te gaan. In dat geval kan een interventie uitkomst bieden. Een interventie kan helpen om de verzuimduur te verkorten of kan zelfs voorkomen dat je werknemer uitvalt. Met een interventie kan de terugkeer […]

Lees verder

Nieuws | 25 oktober 2021

“Vanaf het moment dat ik ben gestart bij TIGRA heb ik geen ziekmeldingen meer”

Eric Beckers, storingsmonteur bij Liander, zat vaak ziek thuis. Last van de rug, schouders of nek. Fysiek was hij in goede conditie, maar toch zat hij regelmatig in de ziektewet, tot frustratie van hem zelf. Zijn teamleider regelde een Gedragsmatige fysieke training bij TIGRA en dat heeft hem goed gedaan! “Mijn klachten zijn verdwenen en […]

Lees verder

Blog | 7 oktober 2021

Wat kost een werknemer die verzuimt?

Elk bedrijf heeft weleens een zieke werknemer. Bij jullie bedrijf zal dat niet anders zijn. Dat is vervelend voor de werknemers zelf, de collega’s en voor de organisatie. Het is daarom belangrijk om dit verzuim te voorkomen of in ieder geval snel weer te verhelpen, want een verzuimende werknemer brengt ook de nodige kosten met […]

Lees verder

Meer informatie

Blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief!

Inschrijven